Voor SCHOLEN
De programma’s en projecten van het Young Talent Music Lab bestemd voor scholen zijn er op gericht het muzikale talent bij jonge mensen te vinden, ontwikkelen en te stimuleren. Het Young Talent Music Lab is een talenthub. Het is heel lastig met onze programma's door te dringen in de schoolorganisaties. Waar reken- en taalmethodes of lesboeken en onderwijsmodules overal te krijgen zijn is er geen progamma zoals wij bieden. YTML wil duidelijk maken dat onze wetenschappelijk bewezen aanpak en ervaring een mooi voorbeeld is hoe passie voor muziek tot doorbraak kan leiden en de wereld kan veranderen. Onze aanpak bewijst ook hoe, een mooi voorbeeld, muziekles op school, bijvoorbeeld door onze clinics of een high school lesprogramma in te zetten, nieuwe uitdagingen biedt en het gevoel van eigenwaarde vergroot bij leerlingen en studenten die langdurig met muziek bezig willen zijn.
Laten we nieuwsgierigheid blijven stimuleren; bij elkaar en bij onze jongeren
Een muziekinstrument leren spelen vraagt wel enig doorzettingsvermogen; daar krijg je wijsheid en geluk voor terug. Maar dat is niet alles.
Muziek onderwijs, op basis van internationaal wetenschappelijk onderzoek met in de prakrijk bewezen resultaat, heeft aangetoond dat jonge mensen, wanneer ze in een band of orkest spelen, maatschappelijk en sociaal makkelijker in het maatschappelijk verkeer komen te staan. Mooi meegenomen toch voor een onderwijsinstelling ?
Wat bieden we
Het Young Talent Music Lab biedt school- en opleidingsprogramma’s voor:
- jonge kinderen van de basisschool leeftijd
- een programma dat BeJazzled heet voor groep 5/6
- highschool programma (10 sessies) voor VO en MBO
- clinics op maat
- Band vorming en bandcoaching voor MBO, HBO en (technische) universiteit
- diverse leuke ambitieuze, veeleisende projecten met ons orkest
- combo om in mee te doen of professioneel combo om de individuele talenten van de
Young Talents te stimuleren en verder te ontwikkelen.
- muziek, koorzang, solo zang, dans en spelen in groepen.
- bewezen passende voorbereiding om wel succesvol auditie te doen op een conservatorium.
Het Young Talent Music LAB wil in een TOPSPORT omgeving jonge mensen, uw leerlingen en studenten, (weer) enthousiast krijgen voor muziek. En dan bedoelt YTML zelf spelen in een te vormen schoolorkest(je), zingen, dansen of alles wat er rondom het muziek maken komt kijken. De Young Talents die voor een studie of opleiding hebben gekozen kunnen bovendien bij het Young Talent Music Lab terecht in onze projecten die parallel aan het programma van uw school of opleiding worden geboden.
We bieden onze programma’s dus ook aan naast de school of opleiding en/of muziek activiteit op een muziekschool of muziekvereniging.
Is uw leerling / student afgehaakt met zijn of haar muziektalent?
Een keuze voor moeizame loopbaan als professioneel muzikant is geen keuze maar bepaalt helaas grotendeels het lot van de professionele muziek beoefening in Nederland. Jonge mensen die moeten kiezen ervaren niet een drempeltje om voor muziek te kiezen. Nee het is een dijk waarbij de Deltawerken kinderwerk is. Muzikaal talent gaat verloren en dat is, behalve dat het jammer is, helemaal niet nodig.
Feit is dat conservatoriums worden bevolkt door studenten uit het buitenland. Bovendien kiezen buitenlandse studenten voor een conservatorium opleiding in Nederland omdat het goedkoop is.
Diverse vooropleidingen in Nederland, die muziek in het onderwijsprogramma bieden, leveren onvoldoende nieuwe, in Nederland wonende en opgegroeide, musici in spé af.
Diverse op het conservatorium gerichte Voortgezet Onderwijs opleidingen bieden geen enkele garantie op een succesvolle auditie om op een conservatorium opleiding te komen.
Muziek naast de opleiding waarmee een jonge muzikant in spé druk is op die problematiek het antwoord. Naast het programma dat we uw leerlingen of studenten kunnen bieden, creëren we de kans aan de getalenteerde en instrumentvaardige leerlingen en studenten van uw school of opleiding om het talent te koesteren, ontwikkelen en te laten doorgroeien: het young talent kan focussen op zowel een maatschappelijke carrière als muzikaal uitgroeien tot een ster. Uw school of opleiding helpt de droom doen uitkomen van uw leerling of student met behulp van de professionele programma’s van het Young Talent Music Lab.
Hersengymnastiek
Volgens onderzoek, en dat is niet het onderzoek waarnaar hierboven wordt verwezen, is muziek maken ontzettend goed voor de ontwikkeling en stimulatie van de hersenen van onze jonge mensen. Onderzoekers weten al veel langer dat die plastisch zijn: dat betekent dat ze zich blijven vormen naar gelang ze gestimuleerd worden. En om ervoor te zorgen dat je cognitieve functies zoals geheugen, taal en intelligentie op latere leeftijd niet achteruitgaan, moet je die trainen.
Bij het bespelen van een instrument heb je een motorische actie (het spelen zelf), een visuele actie (omdat je noten leest) en een auditieve input (omdat je muziek hoort). 'Een enorme verrijking voor het brein', noemt neuropsycholoog Erik Scherder ( onze landelijk beroemde
knuffel-hersen-dokter) in een van zijn colleges over muziek en ons brein.
Noten leren lezen is moeilijk en kost tijd, alsof je een heel nieuwe taal leert. Het lastigste is om zoveel tegelijk te doen: letten op de ademhaling door je buik, je noten lezen en tegelijk luisteren naar wat je doet.'
Zelf musiceren draagt bij aan het empathisch vermogen. Dat heeft te maken met de verbinding tussen verschillende delen van de hersenen voor en achter die worden aangesproken bij het spelen.
Het luisteren naar muziek doet een beroep op onze emotie en zorgt voor ontspanning, verlaging van bloeddruk en vermindering van stress. En bij het zelf musiceren komen daar nog verbindingen bij in de gebieden die betrokken zijn bij onze motoriek en het luisteren.
Contact us.
info@ytml.nl
06 33163159
Rotterdam / Den Haag